Home » Filière » Langues et littératures modernes » Langues et littératures modernes, orientation générale » LANG – LES DEBOUCHES VUS PAR NOS ANCIENS ETUDIANTS

LANG – LES DEBOUCHES VUS PAR NOS ANCIENS ETUDIANTS

Voici quelques exemples communiqués par nos anciens étudiants :

Déborah

Voilà bientôt un an que j’ai quitté l’ULB, mon diplôme de licenciée en langues et littératures modernes en poche, et j’avoue que la Faculté de Philo’ et Lettres me manque beaucoup !

Je poursuis actuellement mes études dans une autre Université, où je n’ai malheureusement pas retrouvé l’atmosphère et l’esprit qui m’avaient tant enthousiasmée lorsque j’étudiais à l’ULB : des cours intéressants, des profs très compétents et toujours à l’écoute de leurs étudiants, une formation solide et une ambiance cosmopolite et sympa … bref, que demander de plus ?

Je garde un excellent souvenir de ces quatre années passées dans les couloirs et auditoires du département de Langues et littératures modernes, même si je ne cache pas que je suis parfois passée par des moments difficiles, notamment en période d’examens … La formation que j’ai reçue sur les bancs de l’ULB m’ont énormément apporté, tant sur le plan intellectuel que sur le plan moral et humain. De plus, j’ai eu la chance de participer au programme ERASMUS grâce auquel j’ai pu suivre, pendant un quadrimestre, les cours de l’Université de Salamanque en Espagne. Ça a été pour moi une expérience formidable, que je recommande à tous les étudiants.

Robert

My professional itinerary was not so much guided by choice as by chance. After graduating from the ULB (in 1995) I first spent a year as a stand-in coordinator of an industrial lobby’s rather unromantic publications; and after a brief and disillusioning stint as a bookshop assistant (never sell yourself for less than your true value !) and a lot of pleasant, voluntary work at a theatre, I eventually ended up as a temporary English teacher. All these « choices » were guided by my love and knowledge of languages. The most influential year of my entire life was my ERASMUS year at University College Dublin, which triggered my gradually developing « career » as a writer. I am now trying to combine what is still a hobby with a more secure source of income as a teacher.

Karima

Je poursuis à présent un doctorat en littérature anglaise à l’Université de Toronto. Cette photo est prise à Massey College, un collège où résident 60 étudiants de spécialités et de nationalités différentes. Mes études en langues et littératures modernes a l’ULB (1997) sont à la base de mon aventure canadienne. Il n’y avait pas de neige à Bruxelles, mais des professeurs d’anglais motivés … Comme diraient ces chers Canadiens « TWO THUMBS UP! » pour les langues à l’ULB.

Géraldine

Geraldine and her two fans : I graduated in 2002 from « Langues modernes » English and Spanish. The least I can say is that I thoroughly enjoyed the course. I chose it because I loved English and I loved reading… and in that respect it was a good choice. It broadened my horizon quite a bit in every respect. English is a fascinating language to study; first of all because of its history and its many influences (please refer to David Crystal’s The English Language for further information ;-)), but also for the richness of its literary tradition. I must admit that the variety of subjects you can take at the ULB caters for any taste. We studied great novels, and we examined the English language as it SHOULD be spoken and as it IS spoken both with a microscope and a telescope. Any « fondest memory »? A special mention goes to Dr. DeBrabanter’s translation class and to « Language in Thought and Action ». The strongest legacy? All the great writers that I discovered through Prof. Maufort’s classes throughout the four years and that I keep on discovering every day.

Now I am an English teacher in a secondary chool. I like my students; most of them are fascinating people. The problem that we – citizens of Belgium –  feel lies with the Belgian school system. Education is undergoing a serious crisis and life at school is not easy. As I did not partake of this system as a pupil/student I sometimes feel that its absurd complexities are hindering its success. I also lecture on written communication and English language at the ESGC in Brussels. This part of my professional life brings me closer to my student days.

Last but not least keep in mind that studying English and Spanish allows you to visit amazing places in everywhere in the world. 🙂